適当に気になるカードでも。

《バリラシュの旗騎士/Ballyrush Banneret》
{1}{W}
Creature - Kithkin Soldier
2/1
Kithkin spells and Soldier spells you play cost {1} less to play.

おおっと、キスキンマナ軽減カードがついに登場ですか。なにげに兵士も軽減。でもキスキンで上のマナ域に使いたいカードあったかな。これがゴブリンなら包囲攻撃の司令官4マナになるから怪しいんですけど。

《ブレンタンの爆撃手/Burrenton Bombardier》
{2}{W}
Creature - Kithkin Soldier
2/2
Flying
Reinforce 2-{2}{W} ({2}{W}, Discard this card: Put two +1/+1 counters on target creature.)

これ自体はそうでもないとして、補強ってまんま魂力ですよね。+1/+1カウンター乗っけるだけだけど。

《主の戦術家/Cenn’s Tactician》
{W}
Creature - Kithkin Soldier
1/1
{W}, {Tap}: Put a +1/+1 counter on target Soldier creature.
Each creature you control with a +1/+1 counter on it can block an additional creature.

なんか地味すぎる。キスキンの1マナ圏って、タッパーとか2/2とか他に仕事あるしなあ。なによりこいつが殴れてないんじゃ、ねえ。

《反目殺しの評決/Feudkiller’s Verdict》
{4}{W}{W}
Tribal Sorcery - Giant
You gain 10 life. Then if you have more life than an opponent, put a 5/5 white Giant Warrior creature token into play.

いつの世もライフを得るということはいいことです。落ち着きます。おまけで5/5まで出してくれるなんて至れり尽せりです。真面目な話をすると、白系のコントロールに入るのかな?でも10ゲイン後に相手のライフを上回ってないとおいしくないというのは微妙な気がします。
たとえばこっちが白コンかなんかで、相手がゴブリンだったとして、10ゲイン後に相手のライフを上回る為にはこっちが10以下になる前に撃つか、相手のライフをある程度削ることが前提。
やっぱ微妙。

《不屈の古樹/Indomitable Ancients》
{2}{W}{W}
Creature - Treefolk Warrior
2/10

クリーチャーがいやなら同じマナでラスを撃つからなあ。ドランで夢は広がりますが。

《キンズベイル国境警備隊/Kinsbaile Borderguard》
{1}{W}{W}
Creature - Kithkin Soldier
1/1
Kinsbaile Borderguard comes into play with a +1/+1 counter on it for each other Kithkin you control.
When Kinsbaile Borderguard is put into a graveyard from play, put a 1/1 white Kithkin Soldier creature token into play for each counter on it.

ラスゴをかわすクリーチャーは貴重。1ターン目2/2、2ターン目2/2、3ターン目こいつとかだとラスも間にあうまい。というか撃たれても2体のこって、返しで栄光の頌歌で4点クロックが残る。
もうキスキンにはスロット残ってない気もしなくもないんですけどね。

《目覚ましヒバリ/Reveillark》
{4}{W}
Creature - Elemental
4/3
Flying
When Reveillark leaves play, return up to two target creature cards with power 2 or less from your graveyard to play.
Evoke {5}{W} (You may play this spell for its evoke cost. If you do, it’s sacrificed when it comes into play.)

マネキンというよりブリンクって感じですか?まあ多分うめさんがなんか作るでしょ。
むしろコンボが怪しいかも。そんなことはないか。

《石切りの巨人/Stonehewer Giant》
{3}{W}{W}
Creature - Giant Warrior
4/4
Vigilance
{1}{W}, {Tap}: Search your library for an Equipment card and put it into play. Attach it to a creature you control. Then shuffle your library.

普通の人「やっぱり、なんかゴドーっぽいね。ハンマーもってきて装備までできるからウマーだね」

うめさん「(AA略」

《失敗の宣告/Declaration of Naught》
{U}{U}
Enchantment
As Declaration of Naught comes into play, name a card.
{U}: Counter target spell with that name.

翻弄魔道士っぽいけど、常に青マナしばられるから微妙かな?強そうな気もするんだけどたぶん気のせい。

《分散/Disperse》
{1}{U}
Instant
Return target nonland permanent to its owner’s hand.

さすがに刹那ブーメランあるから、リミテッド用どまり。

《呪文書の盗人/Grimoire Thief》
{U}{U}
Creature - Merfolk Rogue
2/2
Whenever Grimoire Thief becomes tapped, remove the top three cards of target opponent’s library from the game face down.
You may look at cards removed from the game with Grimoire Thief.
{U}, Sacrifice Grimoire Thief: Turn all cards removed from the game with Grimoire Thief face up. Counter all spells with those names.

テキストが長いですう><。頑張って読んでもそんなに強くないし・・・。そして何よりウィザードじゃないし。ウィザードっぽいのに。

《思考の泉/Mind Spring》
{X}{U}{U}
Sorcery
Draw X cards.

これまた評価が割れそうな1枚。空民の助言が3マナ2ドロー、今は亡き集中が4マナ3ドロー、で連絡が5マナ4ドロー。
一方思考の泉が、3マナ1ドロー、4マナ2ドロー、5マナ3ドローとここまでは完敗。状況次第で使い分けられるという最大の利点があるにせよ、さすがにここまででは使いたいカードではないかな。
うーん、どうだろう。

《否認/Negate》
{1}{U}
Instant
Counter target noncreature spell.

現状だと霊魂放逐>これ、だろうなあ。やっぱり。

《賢人の消火/Sage’s Dousing》
{2}{U}
Tribal Instant - Wizard
Counter target spell unless its controller pays {3}. If you control a Wizard, draw a card.

今回もウィザードしょぼくて悲しいなあと思いながらリスト眺めてたらこんなの発見。これはギリなんとかなるかもしれないレベルかも。「打ち消せて1ドローできる」が前提だけど。

《苦花/Bitterblossom》
{1}{B}
Tribal Enchantment - Faerie
At the beginning of your upkeep, you lose 1 life and put a 1/1 black Faerie Rogue creature token with flying into play.

お?これはなかなかよいかも。フェアリーデッキ面白そう。レアだし。

《ヤスデ団/Earwig Squad》
{3}{B}{B}
Creature - Goblin Rogue
5/3
Prowl {2}{B} (You may play this for its prowl cost if you dealt combat damage to a player this turn with a Goblin or Rogue.)
When Earwig Squad comes into play, if its prowl cost was paid, search target opponent’s library for three cards and remove them from the game. Then that player shuffles his or her library.

長いなあ・・・。と思ってたら、3マナ5/3のゴブリンかよorz。今回もなんだかんだでゴブリンな雰囲気が漂ってまいりましたな。
3枚リムーブのおまけっぷりがちょっと泣けてきます。強いんだけど。

《蛙投げの旗騎士/Frogtosser Banneret》
{1}{B}
Creature - Goblin Rogue
1/1
Haste
Goblin spells and Rogue spells you play cost {1} less to play.

うわあ、ゴブリンにもマナ軽減クリーチャーがおりおった・・・。
うわあ・・・。

《思考の粉砕/Mind Shatter》
{X}{B}{B}
Sorcery
Target player discards X cards at random.

まんまですな。書いてあるとおり。3マナで撃つならヒッピーの方がだいたい強そう。5マナくらいで撃てれば強そうなんだけど、そんなにマナあるかね。
ああ、プレインズウォーカーがあったね(棒読み)

《トゲだらけのボガート/Prickly Boggart》
{B}
Creature - Goblin Rogue
1/1
Fear

1マナ1/1畏怖ってあんま見ないですね。逆にゴブリンじゃなきゃ出番あったかも。

《巣穴の運命支配/Warren Weirding》
{1}{B}
Tribal Sorcery - Goblin
Target player sacrifices a creature. If a Goblin is sacrificed this way, that player puts two 1/1 black Goblin Rogue creature tokens into play, and those tokens gain haste until end of turn.

ゴブリン相手には効かない布告。自分に撃つという選択肢もあるにはあるけどそりゃ弱い。

《田舎の破壊者/Countryside Crusher》
{1}{R}{R}
Creature - Giant Warrior
3/3
At the beginning of your upkeep, reveal the top card of your library. If it’s a land card, put it into your graveyard and repeat this process.
Whenever a land card is put into your graveyard from anywhere, put a +1/+1 counter on Countryside Crusher.

なんで赤の3マナ3/3がメリット持ちなんだという。しかし、土地が止まる可能性が高まるんで、一概にメリットだらけとも言えない。と言うか、土地事故しか見えないんですが気のせいですか?

《稲妻造り士/Lightning Crafter》
{3}{R}
Creature - Goblin Shaman
3/3
Champion a Goblin or Shaman (When this comes into play, sacrifice it unless you remove another Goblin or Shaman you control from the game. When this leaves play, that card returns to play.)
{Tap}: Lightning Crafter deals 3 damage to target creature or player.
タップで3点とかもうね。ゴブリンにはちょっと重いけど。

《欠片の飛来/Shard Volley》
{R}
Instant
As an additional cost to play Shard Volley, sacrifice a land.
Shard Volley deals 3 damage to target creature or player.

1マナ3点とかもうね。土地1個いけにえなんで序盤使いにくそうだけど。エクテン向きなのかも。

《雄牛のやっかいもの/Taurean Mauler》
{2}{R}
Creature - Shapeshifter
2/2
Changeling (This card is every creature type at all times.)
Whenever an opponent plays a spell, you may put a +1/+1 counter on Taurean Mauler.

昔1マナ1/1でおんなじ感じなのいたな。あっちはゴブリン修正と1マナ修正あったけど、こっちはどうかな。まあ強そうは強そうだけど。
こちは多相修正があるのか。

《タイタンの復讐/Titan’s Revenge》
{X}{R}{R}
Sorcery
Titan’s Revenge deals X damage to target creature or player. Clash with an opponent. If you win, return Titan’s Revenge to its owner’s hand. (Each clashing player reveals the top card of his or her library, then puts that card on the top or bottom. A player wins if his or her card had a higher converted mana cost.)

手札に戻ったら強いけど、クラッシュ勝つ前提はその時点で弱いからなあ。構築ではハテナ。

《カメレオンの巨像/Chameleon Colossus》
{2}{G}{G}
Creature - Shapeshifter
4/4
Changeling (This card is every creature type at all times.)
Protection from black
{2}{G}{G}: Chameleon Colossus gets +X/+X until end of turn, where X is its power.

4マナ8/8って書いてあるんですけど・・・。

《ファーティリド/Fertilid》
{2}{G}
Creature - Elemental
0/0
Fertilid comes into play with two +1/+1 counters on it.
{1}{G}, Remove a +1/+1 counter from Fertilid: Target player searches his or her library for a basic land card and puts it into play tapped. Then that player shuffles his or her library.

リーチっぽい?めっちゃマナ食うけど。3マナで出して、次のターンも手札から土地置けたら一気に2マナ伸びますね。地味に強そうな空気。

《風景の変容/Scapeshift》
{2}{G}{G}
Sorcery
Sacrifice any number of lands. Search your library for that many land cards, put them into play tapped, then shuffle your library.

さて、何を持ってきましょうか。ぱっと思いつくのはトロンですが、スタンにはないからなあ。これ自体、アドバンテージ失ってるんで、もって来る土地がそれで勝てるくらいないとやっぱりね。

《木立を歩むもの/Walker of the Grove》
{6}{G}{G}
Creature - Elemental
7/7
When Walker of the Grove leaves play, put a 4/4 green Elemental creature token into play.
Evoke {4}{G} (You may play this spell for its evoke cost. If you do, it’s sacrificed when it comes into play.)

墓地から拾うと2度強いと書いてあります。トランプルかなんか持たないかなあ・・・。

《変わり谷/Mutavault》
Land
{Tap}: Add {1} to your mana pool.
{1}: Mutavault becomes a 2/2 creature with all creature types until end of turn. It’s still a land.

また土地か

明日はマイMorningtide10傑でも。

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